Recensioner - LIVE > Blues 3 Trappor Upp

 
             

Matti Norlin - LIVE - Blues 3 Trappor Upp

MNCD04 (70 min)

Jefferson - Nordisk tidskrift för Blues - Nr 165, 2010

... Det är  kontinuerlig hög stämning på publiken både under och mellan låtarna och Matti visar prov på bra publikkontakt.

... Mattis tolkning av Robert Johnsons Up Jumped The Devil ligger tidigt på plattan och det är en riktig kanonversion som hörs. Inlevelse i både sång och gitarr och en energi, attack, ös och en smula positiv galenskap som får en att tänka på punk och metal. En helt egen variant men ändå något av det jag hört som kommit närmast Johnsons uttryck och attityd. Skulle Johnson gå igen tror jag han skulle vilja hoppa in med sin gitarr.

Matti har en förkärlek för att driva upp tempot i många av låtarna. Det är ett under att han ibland hinner med i både sång och gitarrlir. Vissa av gitarrsolona blir som små explosioner. Det går hem live, det märks inte minst i Big Bill Broonzys How You Want It Done och Charlie Pattons Shake It And Brake It. Personligen tycker jag att han skulle tjäna på att ta det lite lugnare ibland. Att det funkar visar han på spår som egna riktigt ödmjuka I´ve Found Another Way To Live och Mainstream Blues samt Lightnin´ Hopkins Airplane Blues. I de lugnare spåren får vi också njuta av mer nyanser i hans gitarrspel vare sig det är slide eller ej.

Men nu är det här en liveplatta och då ska ju i första hand de i lokalen få en kul upplevelse. Det tycket jag att både de och vi som sitter framför högtalarna och lyssnar hemma på rummet har fått.

- Bosse Majling    


  ------------------------------------         


U.S.A. - August, 2010     


Matti Norlin - LIVE - Blues 3 Trappor Upp


Detta är det senaste albumet från Sveriges Matti Norlin. Det är hans fjärde blues-CD och hans första sedan 2002. Albumet spelades in live på 3 trappor upp i Tranemo i Sverige och innehåller ett antal av Matti Norlins egna kompositioner och ett antal blues klassiker av bl andra Robert Johnson och Charlie Patton.


Ett par saker sticker ut på denna CD. Det första är kemin mellan Matti och hans publik. Även om dialogen är på svenska är det uppenbart att det förekommer en hel del humor, och samspelet mellan artist och publik är väldigt speciell. Det andra är Mattis häpnadsväckande gitarrspel. Han spelar lika bra ”fingerpickin” som han spelar slide. Hans utflykter i ragtime är också helt sensationella.


Settet startar i rask takt. Två Norlin låtar, "Mind Your Own Business" och "Mainstream Blues" med Robert Johnsons "Up Jumped The Devil" imellan, gör att publiken verkligen snabbt kommer igång.


Så blir det en förändring i tempot och dags för lite ragtime blues. ”I´ve found another way to live” och "Airy Man Blues" spelas briljant. Big Bill Broonzys ”How You Want It Done” är albumets höjdpunkt. Kontrollerad spänning när den är som bäst. Tre Norlin låtar kommer härnäst." Biscuits" (jag har aldrig hört ett blues nummer med hänvisningar till bakpulver tidigare), "Not Allowed” och "Groovin" är riktigt magstarka rootblues-låtar innan vi återvänder till lite mer ragtime i form av "Milkcow Blues Boogie" och "Piccolo Rag". Två Charlie Patton nummer, "Shake It And Break It "och" Bird Nest Bound " följer innan Matti får sällskap av Fredrik Haake på diverse köksredskap (bakplåtar, kastrullock och cymbal) Skivan avslutas med en pöbel-väckande" Emigration Blues ".


Detta måste vara en av dom bästa solo live album jag någonsin hört. Dom som var närvarande bevittnade något alldeles extra. Resten av oss måste höra CD-skivan. Den är oumbärlig ...


Reviewer Mike Lightfoot is House DJ at the New Crawdaddy Blues Club, Billericay, Essex UK




------------------------------------


Belgisk recension:

ROOTSVILLE - CD Review


Jag blev förvånad när jag hörde detta soloalbum av Matti Norlin. Som om "gamlingarna" har uppkommit till liv igen. Huruvida svensken bjuder på låtar av Charlie Patton, Blind Blake och Robert Johnson, eller spelar egna kompositioner, så är det ett sant nöje att lyssna på den. Du känner deltat...


... Matti är mer än bara en bluesman. Han är en del av många olika projekt och stilar, och spelar både elektrisk och akustisk gitarr.

... Utanför hans soloframträdanden, spelar Matti bl a även i hög energi punk-blues gruppen BADGE, och i den svenska folkmusikgruppen SKRÖMTA. En mångsidig man är det minsta man kan säga om honom, och jag hoppas att jag en gång får uppleva honom personligen.


Synd bara att jag absolut inte förstår svenska, och förstår inte ett dugg av de berättelser Matti har imellan låtarna. Detta är dock en lättviktig invändning jämfört med vad du får.

 

 

review posted: 20/07/2010



------------------------------------


Från Blues News Magazine, Tyskland

....  Solo spelar han en vild, häftig, delvis brutal slidegitarr, som han stampar med foten till.  Det verkar ofta avsiktligt hårt.  Men sedan har han små fina utsökta pärlor i bakfickan, använder en kazoo och låter fingrarna flyga över strängarna så att man förvånas.  Mannen tycks också vara en smula musikalisk upptågsmakare – och när man studerar publikens gensvar hade uppenbarligen alla väldigt roligt.

När man tar sig tid att uppmärksamt lyssna på den här CD:n, kan man upptäcka många små uppstickare.  Som bakgrundsmusik ska man inte höra på CD:n, för då kan man lätt få intrycket av ett hastighetsrekord utan finlir. Då skulle man göra Norlin orätt, och beröva sig själv en alltigenom intressant lyssnarupplevelse. 

(ThR) Översättning från tyska:  Eva Hultman



------------------------------------


måndag 31 maj, VF

Resten av bluesvärlden gör klokt i att maka på sig

MATTI NORLIN

Live – Blues 3 Trappor Upp

(Smokestack/Record Union)

Betyg: * * * * 


BLUES Matti Norlin har spelat hårdrock, fusion, punk och folkmusik, oftast med ett brutalt sväng vare sig det handlat om elektriferade trior eller smågalen folkmusik. Han behärskar allt från fuzz till vevlira men frågan är om han inte kommer mest till sin rätt så här, live med sitt enastående gitarrspel och stencoola bluesröst. Han är blixtrande snabb, underfundigt rolig och minns antagligen måndagen när han vaknade och plötsligt var en bluesman, där hemma i ångermanländska Hoting. Resten av bluesvärlden gör klokt i att maka på sig så att han får plats.


BJÖRN STEFANSON




------------------------------------



Borås Tidning, RECENSION - ONSDAG 26 MAJ 2010

Matti Norlin – live från Tranemo


Efter 1500 konserter är Matti Norlins fjärde CD en blueshändelse i Sverige.

Titel: Live Blues 3 Trappor Upp

Artist/Grupp: MATTI NORLIN

Skivbolag: Eget: MNCD

Betyg: * * * * 


Den kom till live på 3 Trappor Upp i Tranemo lussedan 2008. Tranemoborna är stjärnögda vid minnet. Av de 17 numren är 8 egna kompositioner. Resten hyllar hans hjältar från Robert Johnson och Big Bill Broonzy till Charlie Patton och Elvis!

Men museiblues? Sällan. CD:n har drag av klassiskt house-party (det var på ett sånt Robert Johnson giftmördades av sin svartsjuka fru). Allt är rykare med lika hejdlöst roligt som bländande gitarrspel, växande till extas när kompisen Fredrik Haake i slutet hoppar in med bakplåtar, grytlock och cymbal. Norlin lovar snart återbesök på Cookin' glöm inte pengar till en av årets topplattor.

Rolf Haglund


------------------------------------


Ö-viks Allehanda - Publicerad 26 maj 2010:

En genuin musikant

När nu inte Totta Näslund finns med oss längre är det inget snack om att Matti Norlin är Ångermanlands främsta gåva till bluesmusiken.

Matti Norlin från Hoting (men bosatt i Stockholm sedan 1995) har spelat i alla möjliga musikstilar under åren men de senaste tio åren har det endera handlat om folkmusik - som nyckelharpist i Skrömta - eller bluesmusik som sångare och virtuos slidegitarrist, ofta med kompisen Fredrik Haake från Örnsköldsvik. Det handlar alltid om akustisk blues med rötterna i 30-40-talens Mississippi, eller nyskriven blues inspirerad av deltabluesen.

"Blues 3 Trappor upp" är inspelad på kulturföreningen i småländska Tranemo och ger en bra bild av en verkligt genuin musikant. Härlig publikkontakt har han också, bluesmannen Norlin.

Bästa låtar: Hans egna Mainstream Blues och I´ve found Another Way to live, trots konkurrensen med ett antal klassiska bluesnummer.

Artist: Matti Norlin

Album: Live Blues 3 Trappor upp

Bolag: Smokestack/Record Union

Release: 10 maj

Betyg: 4/5

LARS LANDSTRÖM



------------------------------------


Matti Norlin: Live - Blues 3 trappor upp

CCC  Publicerad 9 jun i Östgöta-Corren

Med sin National steel guitar attackerar han bluesen med rytmisk frenesi. Plåtgitarren skräller som ett stålskott storband när lillfingrets metallrör glider över strängarna.

Rått ös dominerar hans kraftfulla framträdande på scenen där det ofta går fort. Men det är i lugnet som nyanserna växer till något stort.

Där hör jag en passion för amerikansk blues med akustisk gitarr och röst som får en extra dimension av något som kanske är eftertanke.

- Lars Åbom


------------------------------------


Barometern, FREDAG 04 JUNI 2010

Titel: Blues 3 trappor upp

Artist/Grupp: Matti Norlin

Betyg: * * * 

blues
Så sent som förra helgen belönades han med bluesstipendiet i Mönsterås och han bjöd även på två mycket sevärda spelningar inför en entusiastisk publik.
Han har en förmåga att komma nära sin publik. Han är så avslappnad och spelar den sortens blues som inte har nåt filter, utan den kryper rakt in i åskådaren.
Här får vi ett 20-tal låtar inspelade live under en kväll i Tranemo. Matti Norlin gräver som vanligt djupt i bluesens rötter. Det blir en hel del eget men även både Robert Johnson och Charlie Patton. Riktigt rootsy blues av Sveriges kanske främste tolkare i genren...

  1. -Dennis Andersson


------------------------------------

LIRA - 4 2010


MATTI NORLIN - Live/Blues 3 trappor upp

MNCD

AKUSTISK BLUES. Om bara Matti Norlin skärpte

sig lite skulle han vara en fantastisk bluesartist. Om

han vårdade sitt material lite mer; flera av låtarna på

Live 3 trappor upp spelas för fort, och det är nog

imponerande om man ser det live, men på skiva,

bevarat för en nyktert lyssnande eftervärld, upplevs

vissa passager som lite slarviga.

Matti Norlin är en riktigt styv gitarrist (och tillräckligt

bra för att inte behöva spela snabbt för att

imponera), i synnerhet när han kör fingerpicking à

la Big Bill Broonzy, Blind Blake och Merle Travis.

Han sjunger helt okej och har inga större problem

med uttalet, vilket annars är fallet med många

andra svenska bluessångare. Norlin kör även en

del slidelåtar i stil med (och av) Robert Johnson

och Elmore James, vilket han gör bra, men där tycker

jag personligen att det blir lite enahanda. Det är

väl strängt taget inte Norlins fel utan bara stilen

som är en smula begränsande.

På ett par spår i slutet får Matti Norlin sällskap

av en percussionist, Fredrik Haake, som trummar

på grytlock etcetera, det låter tufft, rått och skränigt.

Jag skulle gärna höra mer av denne duktige

bluesgitarrist, i synnerhet om han finslipar sin redan

väl utvecklade fingerpicking. NILS AHNLAND









------------------------------------


Ej översatta än:


Från Italienska:               Il Popolo del Blues



http://www.ilpopolodelblues.com/rev/ottobre10/recensione/mattinorlin.html


Matti Norlin - Blues 3 Trappor Upp Live
2010 – Sweden

www.mattinorlin.com

One of the best European pickers works it out live. Delta Blues and Ragtime played with a furious, overwhelming, style.

Matti Norlin is a Swedish gentleman who, in his younger days, traded (or betrayed) his passion for heavy metal rock for “Da” Blues. Subsequently, he spent several years in the South of United States to refine his style and to get totally imbibed by the Blues core spirit. This is the way in which things should be done. Norlin is in command of his finger-picking from the first to the last note, but, as it often happens to those who are technically more than proficient, he tends to exaggerate: his ancient heavy metal soul resurfaces with great strength. As a consequence, Norlin’s Blues seems not breathing, it goes ahead with a sort of anguish, jumping from a gimmick to another, faster and faster. When the atmosphere gets more relaxed, the result is – like in “I’ve found another way to live” - not far from excellence. Norlin’s voice matches especially well with his songs: listen to “Biscuits”, which is also gifted by a contagious riff. Ragtimes – Piccolo Rag - are played with great authority and confidence. At the end of the day, Norlin’s Blues may lack of finesse, yet this is an outstanding solo performer who possesses great feeling and great attitude. As you will enjoy this Blues 3 Trappor Upp, we hope to check him out live around here.

Luca Lupoli



------------------------------------

från: http://www.soundguardian.com  - Kroatien

Matti Norlin - "Live - Blues 3 Trappor Upp"


Autor: Mladen Lončar - Mike, Srijeda, 22 Rujan 2010

Ocjena:


Ocjena čitatelja:

   (0 glas)


Osobito mi je drago što sam nakon samo dva e-maila, uspostavio kontakt sa čovjekom, briljantnim blues glazbenikom, koji nam dolazi iz daleke i hladne Švedske i zove se Matti Norlin, a album koji ću Vam predstaviti snimljen je uživo i ima naziv Matti Norlin – Live – Blues 3 Trappor Upp i objavljen je u vlastitom aranžmanu ovog zadivljujućeg gitariste i pjevača, ove godine.

Da, znam teško je danas uspjeti kada svugdje oko nas čuju se zvuci, koji to zapravo i nisu ovako nešto prezentira samo osoba, koja je duboko 'ufurana' u blues i to u njegovo iskonsko i tradicionalno značenje.

Matti Norlin svojom gitarom 'national steel guitar', svojim osebujnim vokalom doslovno plijeni pozornost svih, koji su uspjeli čuti ovaj izvrsni live album. Svi mi koji volimo blues znamo da je upravo live svirka i sposobnost prezentacije - transformacije i improvizacije najveće bogatstvo blues glazbenika i glazbe koje izvode. S druge pak strane, nakon više od trideset godina aktivnog istraživanja ovog glazbenog stila usuđujem se ustvrditi da je ovaj album fenomenalni dokaz kako i drugi glazbenici mogu značajno iznenaditi sve nas, koji na ovaj ili onaj način mislimo da smo čuli sve. Ma, to jednostavno nije moguće i ostvarivo, svakodnevno otkrivanje novih materijala nama nepoznatih i još neotkrivenih blues glazbenika stvara sjajan osjećaj uvažavanja tih glazbenika.

Rubrika Blues Corner, kao neizostavni dio glazbenog web portala SoundGuardian.com postala je mjesto gdje su prezentirani brojni albumi poznatih i renomiranih kao i legendarnih blues izvođača, ali istovremeno to je mjesto, gdje će svi nadareni glazbenici sigurno naći svoje mjesto i svoju afirmaciju.

Matti Norlin u nešto više od 70 minuta kontinuiranog blues feelinga uz svesrdnu potporu nazočne publike izuzetno efektno i izražajno prezentira poznate teme legendarnih blues majstora kao što su: Robert Johnson, Papa Charlie Jackson, Lightnin' Hopkins, Big Bill Broonzy, Blind Boy Fuller, Charlie Patton, Tommy Johnson a tu su i njegove autorske skladbe. Od kojih moram izdvojiti: Mind Your Own Business, Biscuits, Not Allowed, Groovin' te završnu Emigration Blues. BRAVO Matti!! SJAJNO!! WE WANT MORE!!! Ooops.. HOĆEMO JOŠ!!

Priznajem, već dugo nisam čuo tako izražajan i upečatljiv album u živo. Iz teme u temu Matti nas prisiljava da što izražanije i snažnije uživamo u njegovoj jedinstvenoj prezenatciji bluesa. Njegov gitaristički rukopis snažno odražava svu tu influencu koja ga je zasigurno duboko inficirala i u potpunosti ga obuzela. Jednostavno ne mogu naći druge riječi, odnosno nisam u stanju to dovoljno dobro opisati, jer njegova svirka govori više od svega. Ove snimke datiraju od 13.prosinca 2008. godine i baš mi je drago što su našle put do albuma odnosno do njegove objave. Baš zato, bilo bi sjajno da neka izdavačka kuća prepozna vrijednost ove svirke, ovog van serijskog mladog blues gitariste i da se što prije afirmira na svjetskoj blues sceni. Jednako tako, drago mi je da ovakve sjajne i neobično nadarene glazbenike, svako malo imamo prigode čuti iz dalekih nam sjevernih država Europe.

Svojom jednostavnom upečatljivošću Matti Norlin rado je viđen i slušan na brojnim nastupima. On ne bira da li će nastupiti u renomiranom blues festivalu, jazz klubu ili na biker festu, odnosno na stageu svih onih caffea koji ga žele ugostiti. Nije to nikakva sramota, tako su mnogi danas poznati i slavni glazbenici počeli. Matti Norlin stalno ide dalje, stalno traži priliku da svira i da svoju prezenatcijsku formu permanentno nadograđuje.

PREPORUKA:
Svi Vi koji volite ovakve tradicionalno obojene albume poput ovog Live – Blues 3 Trappor Upp izuzetno nadarenog blues glazbenika Matti Norlina, nadam se da ste konačno došli na svoje i da ćete punim plućima disati i svim svojim senzibilnim perceptorima upijati vjerojatno ama baš svaku notu, koja dopire sa ovog albuma. Pa, čemu Vas kočiti u tome, dapače… samo naprijed i uživajte!!!

Više o svemu možete saznati na:

Mattinorlin.com


------------------------------------


Rootstime - Belgien:

MATTI NORLIN – LIVE> BLUES 3 TRAPPOR UPP


Omdat we de laatste tijd uit het hoge noorden al enkele malen verrassend goede cd's toegestuurd kregen, waarbij we vooral denken aan die adembenemend mooie cd van de Zweedse slidespeler Peder Af Ugglas een viertal maanden geleden, waren we al wat meer dan normaal geïnteresseerd in de nieuwe live cd van de Zweed Matti Norlin. Dit is reeds zijn vierde bluesrelease ondertussen, maar evenzeer heeft Norlin gans andere richtingen uitgeprobeerd, zoals in 1999 de Psychobilly band Badge en echte heavy bluesrock met zijn trio Dry Weave, en zelfs traditionele  folkrock in 2000 met zijn groep Skromta. Een muzikale kameleon dus, maar de blues blijft zijn grote liefde.

Op de hoes en binnenhoes zien we foto's van Matti met een prachtig bewerkte National Steel, dus dat belooft al. De opnames in de kleine club "3 Trappor Upp" in Tranemo bevatten een mix van traditionals en eigen geschreven bluesnummers, alleen gebracht met zijn steelgitaar en stompbox en op de laatste nummers met wat hulp op alternatieve percussie (potten, pannen en bakplaten) van ene Fredrik Haake. Tussen de Delta-blues covers die hij hier speelt, horen we onder meer werk van Big Bill Broonzy, Charlie Patton, Lightnin Hopkins en natuurlijk de onvermijdelijke Robert Johnson.

De sfeer van de eigen geschreven songs liggen in 't verlengde hiervan. maar ook wat country ragtime, rhythm & blues invloeden en een portie humor zitten hiertussen verwerkt. Hierdoor is de sfeer van het optreden, vooral naar het einde toe, echt opperbest . Die typisch intieme clubsfeer, met de gebruikelijke interactie tussen artiest en publiek is hier duidelijk terug te vinden. Bovendien weet Matti Norlin die echte Delta-blues sfeer zeer authentiek weer te geven, hetgeen maakt dat deze live registratie een uiterst boeiende cd geworden, die we ten zeerste kunnen aanraden  voor de echte bluesfan.

 (RON)

www.rootstime.be


---------------------------------

Holland?


Från: http://www.reviewtheblues.com/mattinorlin.html


We kijken al lang niet meer op als er een bluescd vanuit Skandinavïe ons bereikt.  Denk maar aan Tim Lothar, Slidin’ Slim, om er die maar uit te pikken.  En het is niet anders met deze nieuwe live cd van de Zweed Matti Norlin. 

Matti heeft een onder andere heavy bluesrock verleden met zijn trio Dry Weave maar komt op deze release met een gesmaakte mix van traditionals en zelfgeschreven nummers.  Het hoesje verpakt perfect de inhoud.  Matti met National Steel en stompbox and that’s it….enkel op het einde van het concert hoor je her en der wat begeleidingsgeklop op potten en pannen.

Zijn eigen songs liggen perfect in de lijn van de covers van Robert Johnson, Charlie Patton en andere Lightnin Hopkins.  Het publiek lust er pap van  en het enthousiasme stijgt met de duur van het concert.  Norlin moet wel opletten niet al te zéér in te gaan op het enthousiasme van het aanwezige publiek.  Af en toe lijkt hij wel de pedalen zullen te verliezen en zijn heavy metal verleden drijgt hem soms de bocht uit te doen gaan.   Tegelijk kan je ook stellen dat het zijn overweldigende stijl is die dit in de hand dreigt te werken.   Maar zijn fingerpicking werk à la Big Bill Broonzy is toch wel meer dan indrukwekkend te noemen.

’s Mans stem is bijzonder aangenaam en leent zich uitstekend voor deze Delta songs.  Misschien kan het voor sommige luisteraars wat eentonig overkomen op de duur maar dat zou een totaal verkeerde inschatting zijn van deze release.  Het is eerder de stijl van de soort songs die inspanning vragen van de luisteraar eerder dan de prestatie van Norlin want die is top.  Gewoon met mondjesmaat binnen te nemen dus en genieten van wat een ongelooflijk intens concert moet zijn geweest om live mee te maken. 


èLèM